Pēdējo 12 mēnešu laikā ES spēcīgākās ekonomikas galvaspilsētā ir slēgti pieci no Michelin zvaigžņotajiem restorāniem. Citi brīdina par kritisko situāciju. Bet kas izraisa šo krīzi?
Pēc nedaudz vairāk nekā diviem mēnešiem piektais Michelin zvaigznēm apbalvotais restorāns Berlīnē pasniegs savu pēdējo ēdienu.
Restorānu pazinēji ir slavējuši Ernst kā vienu no aizraujošākajām ēstuvēm Eiropā, taču tas pievienojas četriem citiem atzītiem izsmalcinātiem restorāniem, kas Berlīnes iedzīvotājiem ir likuši ilgoties pēc labākām dienām.
Kin Dee jau tika slēgts šā gada maijā, pagājušā gada nogalē sekojot Cordo, NoName, Lode & Stijn (kuriem pagājušā gada nogalē tika piešķirta zaļā Michelin zvaigzne, kas simbolizē to ilgtspēju) pēdās. Bet kas tieši ir krīzes cēlonis?
Sebastians Franks, ar divām Michelin zvaigznēm apbalvotā restorāna Horváth šefpavārs, sacīja, ka situācija ir patiešām nopietna un ka “šis ir tikai sākums”.
“Pirms 15 gadiem cilvēki bija gatavi tērēt naudu, bet tagad tas ir būtiski mainījies, un tirgus atkal sarūk,” norāda Franks. “Šis mazais burbulis, kā to varētu nosaukt, tagad sāk izplūst, un šis bizness – vai tas būtu fine dining, vai restorānu nozare kopumā – sāks pats sevi regulēt. Daudzi restorāni tiks slēgti, piedāvājums samazināsies, un tirgus pielāgosies.”
Saskaņā ar nesen veiktā pētījuma datiem 2023. gadā vien Vācijā tika slēgts aptuveni katrs desmitais restorāns.
Eksperti brīdina, ka bankrotu un slēgšanu varētu būt vēl daudz vairāk pēc tam, kad restorānus skāra strauji augošā inflācija, pirms tie varēja pilnībā atgūties no pandēmijas izraisītās slēgšanas.
Vācijas viesnīcu un ēdināšanas uzņēmumu asociācija DEHOGA jau janvārī cēla trauksmi, ka restorāni būs jāslēdz pēc tam, kad valdība pēc pandēmijas atjaunoja restorānu PVN likmi no 7 % līdz 19 %.
DEHOGA Berlin izpilddirektors Gerits Buhhorns sacīja, ka cilvēkiem ir jāsaprot, ka COVID, Krievijas pilnvērtīgā iebrukuma Ukrainā un citu nozīmīgu globālu notikumu dēļ ir būtiski mainījušās darbības izmaksas, un to īpaši izjūt restorāni un investori.
Tas savukārt ietekmē cenas, un galu galā ir jābūt gatavam maksāt. Vai drīzāk klientam ir jābūt gatavam maksāt.
Buhhorns arī norādīja uz sarūkošo tūrisma skaitu un sacīja, ka turīgāku tūristu piesaiste varētu īpaši palīdzēt smalkiem restorāniem.
Horváth ir ieviesis mazāku septiņu kārtu ēdienkarti par 145 eiro, kas, pēc Franka teiktā, ir bijusi populāra kā veids, kā klienti var iepazīties ar restorānu. Tas jo īpaši attiecas uz citām viesu grupām, kas, iespējams, nav bieži apmeklējušas fine dining restorānu.
Arī citi Berlīnes fine dining restorāni izmēģina līdzīgu pieeju, piedāvājot samazinātas ēdienkartes par zemākām cenām, lai saglabātu rezervāciju plūsmu.